تزریق بوتاکس

مشاوره دیجیتال مارکتینگ

تزریق بوتاکس

بوتاکس نام تجاری سم بوتولینوم است که به‌منظور رفع چین‌وچروک صورت و پیشگیری از عمیق شدن خطوط چهره به کار می‌رود. سم به‌کاررفته در تزریق بوتاکس باعث فلج شدن موقت عضلات صورت می‌شود. ازاین‌رو پوست صورت در حالتی که فرد می‌خندد و یا اخم می‌کند، درگیر نشده و تغییر حالت نمی‌دهد. همین مسئله سبب جوان‌سازی پوست و از بین رفتن چین‌وچروک‌های آن می‌شود.

 

بوتاکس چیست؟

برخلاف تصور عموم مردم، بوتاکس نه‌تنها در زیبایی بلکه در درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز به کار می‌رود. برای افرادی که بیش‌ازحد معمول از ناحیه زیر بغل عرق می‌کنند و یا به میگرن شدید مبتلا شده‌اند، بوتاکس درمان‌کننده است.

 

بااین‌حال کارکرد بوتاکس بیشتر در حوزه‌های زیبایی به چشم می‌خورد. تزریق بوتاکس در دسته عمل‌های غیر جراحی و غیرتهاجمی قرار دارد و کاملاً ایمن است. بسته به اینکه منطقه درمان ناحیه صورت باشد و یا عروق زیر بغل، مدت‌زمان انجام بوتاکس متغیر خواهد بود.

 

برخلاف فیلر و ژل که موجب حجم دهی به برخی نقاط صورت می‌شود، بوتاکس با شل کردن عضلات و خنثی کردن سیستم عصبی به شکل نقطه‌ای، باعث رفع چین‌وچروک می‌شود. کلیه عملیات تزریق حدود 10 الی 20 دقیقه انجام می‌شود و تأثیر آن نیز پس از 5 الی 7 روز نمایان می‌شود. می‌توان امیدوار بود میزان اثربخشی سم بوتولینوم تا 6 ماه بر پوست صورت ماندگار باشد.

 

مزایای درمان از طریق بوتاکس

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز گفته شد، تزریق بوتاکس نیاز به عمل جراحی و بیهوشی ندارد. ازاین‌رو غیرتهاجمی به شمار می‌آید و نمی‌تواند عوارض خطرناکی به همراه بیاورد. سایر مزایای استفاده از درمان زیبایی بوتاکس در موارد زیر خلاصه می‌شود.

 

نیاز به دوره ریکاوری طولانی ندارد.

بدون درد انجام می‌شود.

کم‌هزینه‌ترین عمل در میان اقسام مختلف عمل‌های زیبایی به شمار می‌آید.

معروف‌ترین و پرکاربردترین عمل جراحی در سرتاسر دنیاست.

علاوه بر حوزه زیبایی، در درمان برخی بیماری‌ها همچون گرفتگی مفاصل و میگرن مؤثر است.

عوارض جانبی تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس کاملاً ایمن و بی‌خطر است. سالیانه حدود 6 میلیون نفر در کل دنیا از طریق بوتاکس به جوان‌سازی پوست صورت می‌پردازند. بااین‌حال درصورتی‌که تزریق بوتاکس در یک محیط بهداشتی و توسط پزشک متخصص صورت نگیرد، احتمال بروز برخی عوارض دور از ذهن نخواهد بود.

 

احساس ضعف در سایر عضلات صورت

اختلال در بلع

اختلال در بینایی

از دست دادن کنترل ادرار

مشکلات عدیده تنفسی

سردرد، خستگی و حالتی شبیه به ابتلا به آنفولانزا

اگرچه این‌گونه عوارض به‌ندرت اتفاق می‌افتند، اما ضروری ست پس از نمایان شدن هر یک از این علائم با پزشک مربوطه مشورت کنید.

 

موارد منع بوتاکس

برای عموم افرادی که از نازیبایی ظاهری رنج می‌برند و در اثر چین‌وچروک عمیق پوست، ظاهری خسته و پیر دارند، انجام بوتاکس توصیه می‌شود. بااین‌حال استفاده از این راهکار درمانی نیز محدودیت‌هایی دارد و به عموم افراد توصیه نمی‌شود. برای مثال:

 

بانوان باردار و شیرده

افراد در سنین کمتر از 18 سال

افرادی که دو هفته پیش از بوتاکس واکسیناسیون انجام داده‌اند.

افراد مبتلابه بیماری‌های عفونی و التهابی در اطراف صورت

بیماران مبتلابه ام‌اس و یا نارسایی کبد

افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند.

افراد مبتلابه انواع بیماری‌های قلبی و عروقی

افرادی که به پروتئین گاو و یا سم بوتولینوم حساسیت دارند.

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

به‌منظور پیشگیری از تشدید عوارض بوتاکس، لازم است پس از تزریق چند دستورالعمل ساده را رعایت کنید.

 

به مدت 5 ساعت از زدن آب، خم کردن سر، دراز کشیدن و خوابیدن، ماساژ محل تزریق، آرایش صورت و همچنین مصرف الکل و کافئین پرهیز کنید.

تا سه روز پس از تزریق بوتاکس از انجام فعالیت‌های سنگین و یا ورزش پرهیز کنید. در این مدت بهتر است برای خواب از بالشت بلند استفاده کنید.

در صورت بروز حالاتی نظیر سردرد از قرص‌های مسکن همچون استامینوفن استفاده کنید.

در صورت تشدید تورم و یا قرمزی در ناحیه تزریق، از کمپرس آب یخ استفاده کنید.

سخن پایانی

بوتاکس که از سم بوتولینوم به دست می‌آید، موجب مسدود کردن سیستم عصبی ناحیه تزریق می‌شود. در این حالت پوست صورت در اثر اخم و یا لبخند حرکت محسوسی نکرده و ثابت می‌ماند. ازاین‌رو می‌توان امیدوار بود چین‌وچروک صورت از بین رفته و تشدید نشوند. بوتاکس یک روش ایمن است، اما تنها در حالتی که توسط پزشک مجرب و در محیط بهداشتی انجام شود، عوارضی همچون اختلال در بینایی، بلع و مشکلات تنفسی ایجاد نمی‌کند.

 

بوتاکس به نوعی پرکننده پوستی است، شما می توانید با مطالعه مقاله مربوط به پرکننده های پوستی با دیگر روش های جوانسازی پوست نیز آشنا شوید.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.